
Vlaams afsprakenkader voor Mobiliteit as a Service (MaaS)
De Vlaamse overheid staat voor grote mobiliteitsuitdagingen. Hiervoor is Mobility as a Service (MaaS) een onmisbare bouwsteen. Mobility as a Service is een combinatie van
De Vlaamse overheid staat voor grote mobiliteitsuitdagingen. Hiervoor is Mobility as a Service (MaaS) een onmisbare bouwsteen. Mobility as a Service is een combinatie van verschillende diensten en vervoersmiddelen, die online geraadpleegd kunnen worden.
Inspelen op deze toekomstige gebruikersnoden vraagt om een open MaaS-ecosysteem: een netwerk van publieke en private MaaS-actoren vlot samenwerken. Hiervoor is een gedragen MaaS-afsprakenkader nodig.
Hiervoor werd een proces opgestart met partner Levuur in verschillende fases.
Het online platform fungeerde als centraal punt binnen het traject.
Als eerste startte de verkennende fase. Hierbij kreeg grote groep stakeholders een online bevraging toegestuurd. Zo waren alle stakeholders geïnformeerd én vergaarde men de eerste input. Het traject werd echt afgetrapt met een online kick-off. Daar kwamen stakeholdergroepen samen en legden ze de eerste contouren vast.
Vervolgens zorgde de verbindende fase -met verschillende meetings tussen stakeholdergroepen- ervoor dat ze elkaars gemeenschappelijke en tegenstrijdige belangen leerde kennen.
Aan de slag! Het intern kader kan uitgetekend worden. Schrijfgroepen werden opgestart bij aanvang van de co-creatief schrijfproces. Ze organiseerden verschillende ‘schrijfsprints’ waarmee ze afspraken rond een thema vastlegden. Tussentijds gaven reflectiegroepen feedback en waakten ze over de consistentie van de afspraken.
Dit proces werd doorlopen op een gesloten Bpart participatieplatform. Zo konden deelnemers van de groepen op eenvoudige wijze online werken en feedback geven, zonder daarbij het interne proces te verstoren.
Deze fase sloot af met een public review, waarbij het gevormde afsprakenkader openbaar gemaakt werd op het publieke platform en een laatste feedback werd verzameld.
De afspraken werden op een overzichtelijke manier gepubliceerd, waarbij er per onderdeel telkens de mogelijkheid was om feedback te geven of te bekijken. Dit zonder het grotere geheel uit het oog te verliezen.
Een redactieteam ging aan de slag met de feedback en sleutelde aan de tekst, totdat er binnen de operationele taskforce een akkoord was. Als resultaat ligt er nu een afsprakenkader, dat de basis vormt van het toekomstige MaaS ecosysteem.
De Vlaamse overheid staat voor grote mobiliteitsuitdagingen. Hiervoor is Mobility as a Service (MaaS) een onmisbare bouwsteen. Mobility as a Service is een combinatie van
Vlaanderen, en bij uitbreiding de wereld, staat voor een beslissend decennium wat natuurbehoud en -herstel betreft. Daarom startte Natuurpunt in 2020 een traject om een heldere, gedeelde
Jongeren worden overspoeld met boodschappen over duurzaamheid. Op sociale media én in de klas, want competenties rond duurzaamheid staan in de nieuwe eindtermen van het
De Heischuur in Oud-Turnhout heeft heel wat geschiedenis en ligt bij vele inwoners nauw aan het hart. Het gemeenschapscentrum is echter aan vernieuwing toe: het
Meer dan 50.000 CurieuzeNeuzen schreven zich in om de hitte en droogte te meten: het grootste burgeronderzoek naar hitte en droogte ooit. Waarom dit burgeronderzoek?
In de herfst van 2021 kiezen de inwoners van Lenzburg (Zwitserland) een nieuwe gemeenteraad. Om een meer bewuste stem uit te brengen kunnen burgers gebruiken
Door deze website te gebruiken aanvaardt u het gebruik van cookies in overeenstemming met ons cookiebeleid
Akkoord