In maart volgden zo’n 75 enthousiaste communicatie- en participatiemedewerkers onze recentste opleiding. Gedurende anderhalf uur gingen we in op inclusie en toegankelijkheid.

Hoe ontwerp je een inclusief proces? Hoe zet je toegankelijke online participatie op? Samen met Paddle, partner van de VERA raamovereenkomst, deelden we concrete tips & tricks.

Lees hieronder de key takeaways van het online leermoment, of herbekijk de opleiding on demand!

Toegankelijkheid is niet hetzelfde als inclusie

Beide termen dienen hetzelfde doel: meer mensen de kans geven deel te nemen. Toch is er een belangrijk verschil.

Bij inclusie ontwerp je van bij de start je volledig proces, om zoveel mogelijk mensen de kans te geven deel te nemen. Je voorziet bijvoorbeeld on- en offline methoden, maar ook inspraakmethoden voor mensen met zowel een lager als hoger engagement.

Vervolgens bekijk je een specifiek aspect van je proces, bijvoorbeeld je online participatieplatform. Dit zet je dan zo toegankelijk mogelijk op zodat ook mensen met een (digitale) beperking of barrière kunnen deelnemen.

Ontwerp volgens de zandlopermethode

Aan de hand van onze zandlopermethode ontwerp je een inclusief proces. Hoe evolueer je van een laagdrempelig proces tot een (online) deliberatiemoment?

Dankzij de zandlopermethode leg je een brede basis van input én betrokkenen, die je vervolgens meeneemt in heel het verhaal. In de opleiding ontdek je in detail hoe dit net werkt.

Vijf praktijktips voor toegankelijke online participatie

Geen tijd of zin om de opleiding te bekijken? Geen probleem: we maakten voor jou hieronder een “too long; did not read” overzicht.

TL;DR (Too long; didn't read)

Vijf praktijktips voor toegankelijke online participatie

  1. Ontwerp voor meerdere toestellen.
  2. Voorzie meerdere online mogelijkheden.
  3. Maak jezelf vindbaar.
  4. Kies de juiste tool voor je doelgroep.
  5. Combineer synchroon en asynchrone methoden.

Herbekijk de opleiding en ontdek de tips in detail!

Veertien tips voor toegankelijke online communicatie

Onze partner van de VERA raamovereenkomst Paddle nam het tweede deel voor haar rekening. Dit deel richt zich meer op het communicatie-aspect. Waarom en hoe schrijf je toegankelijke webteksten?

We leren dat 15% van de mensen digitale beperkingen heeft. De overheid voorziet hiervoor wetgeving en de WCAG richtlijnen. Maar wist je ook dat Google jou beter beoordeelt als je toegankelijke teksten schrijft?

In de opleiding delen we veertien tips in detail, maar met deze vijf vuistregels ga je al een heel eind:

  1. Schrijf in paragrafen en gebruik maximaal 15 woorden per zin.
  2. Zorg voor leesbare pagina’s: gebruik tussentitels en opsommingen.
  3. Hou het simpel: het gemiddelde leesniveau is veertien jaar.
  4. Gebruik afbeeldingen enkel als ze meerwaarde hebben. Tekst net onder of boven een afbeelding wordt niet gelezen.
  5. Revisie: spendeer 25% aan het nalezen. Lees zelf luidop en laat een collega nalezen.