Test it: bevraag, betrek en informeer in één keer

Een vragenlijst met op het einde een persoonlijk resultaat is een krachtige methode om burgers te informeren, te bevragen en te werven voor jouw maatschappelijk project.

Zo bereik je meer mensen en een hoge kwaliteit aan input.

Een persoonlijk resultaat

De kern van een interactieve test is het persoonlijk resultaat. Afhankelijk van het onderwerp en doelstellingen gaan we kijken naar de beste insteek die burgers zo sterk mogelijk motiveren om deel te nemen.

Bijvoorbeeld: om burgers te betrekken in een project rond hoogstamboomgaarden, maakten we een interactieve test waar je kon ontdekken wat jouw lievelingslandschap is en welke wandelingen perfect passen bij jou.

Voor een project over hoogstamboomgaarden, maakten we een interactieve test waar je kon ontdekken wat jouw lievelingslandschap is en welke wandelingen perfect passen bij jou.

Ontdek in een overstromingstest wat het risico is voor jouw huis. En welke rol de klimaatverandering hierin speelt…

Om overstromingen en andere waterproblematieken aan te pakken, ontwikkelde we samen met Indiville en Levuur deze overstromingstest. Je kan er ontdekken wat het risico is dat jouw huis overstroomt en welke rol de klimaatverandering hierin speelt…

Een resultaat moet inhoudelijk interessant zijn, maar ook vormelijk leuk en handig om te delen op social media.

Een vragenlijst

De vragenlijst zetten we op in software voor vragenlijsten. Zo kan je gebruik maken van alle bestaande vraagtypes en een export maken naar het formaat dat jij nodig hebt. Wij zorgen voor de link naar de resultaatpagina op maat.

Kan je de vragenlijst zelf niet opstellen of analyseren? De onderzoekers van Indiville (ook deel van DBP partners) kunnen deze rol opnemen.

Werving

Een interactieve vragenlijst is een aantrekkelijke manier om een breed publiek aan te spreken en te laten kennismaken met je thema of project. Net voor we het persoonlijke resultaat geven, is de ideale moment om te vragen of de gebruiker op de hoogte wil blijven van je project. Zo creëer je een groep geïnteresseerden in jouw project die je doorheen het traject kan blijven aanschrijven en betrekken.

Informeer en enthousiasmeer

Een interactieve test doet meer dan werven en bevragen. Door de juiste vragen te stellen kan je ook via deze weg burgers informeren. Gebruikers lezen geen lange documenten online. Wil je mensen bewust maken van mogelijke maatregelen die ze zelf kunnen nemen? Laat ze geen lange lijst lezen, maar vraag ze zelf welke maatregelen ze al kennen en doen. Je krijgt inzicht in hoe veel de maatregelen al gekend en gebruikt worden en veel meer burgers zullen ze allemaal bekijken en dus leren kennen.

Use cases

Sciensano: hoe kijk jij naar het gebruik van gezondheidsdata?

  1. De onderzoekers van Sciensano, NHS Confederation en Health Data Hub stelden een bevraging op over hoe burgers naar het hergebruik van hun gezondheidsdata kijken.
  2. Na het invullen van de vragen, konden burgers zich aanmelden voor de Gezonde Data Nieuwsbrief. Zo konden ze ook later verder betrokken worden.
  3. Bij het resultaat ontdekten de deelnemers bij welk van de acht dataprofielen ze het meest aanleunen. De profielen geven inzicht in welk type gebruiker van gezondheidsgegevens ze zijn en welk effect dit type van gebruik heeft op onze samenleving.

VRT: maak je eigen duurzame gsm-merk!

  1. Leerlingen kunnen een aantal vragen beantwoorden over hoe zij hun eigen gsm-merk zouden zien: de naam, de kleuren, de manier dat het gemaakt wordt,… Zo komen ze meer te weten over de voordelen van duurzaamheid en hergebruik.
  2. Als resultaat krijgen ze een poster die zo uit de plaatselijke electronica zaak zou kunnen komen van hun eigen gsm-merk
  3. Hun eigen affiche kunnen ze delen op social media

Een profiel kan dus ook een affiche of afbeelding op maat zijn die wordt samengesteld op basis van de antwoorden van de gebruiker.

GRIP: hoe kijk jij naar mensen met een handicap?

Samen met onze partner Indiville maakten we een test voor GRIP om mensen te laten nadenken over hoe ze omgaan met mensen met een handicap.

  1. We bevroegen mensen over hoe ze naar mensen met een handicap kijken, welke plaats mensen met een handicap hebben in de maatschappij, hoe ze de zorg zien, etc.
  2. Burgers konden zich aanmelden voor Circuit Sortie. Daar konden ze afspreken met iemand met een handicap om samen een activiteit te plannen..
  3. Bij het resultaat werden ze toegewezen aan één van de vier types die hen inzicht gaven in hun beeld van mensen met een handicap in de samenleving. Ze kregen info om hun beeld ook uit te dagen en te nuanceren.