Het district Antwerpen heeft als enige district al jarenlang een burgerbegroting: het is tevens de oudste en grootste burgerbegroting van het land. Het lokale bestuur betrekt zijn burgers immers bij het opstellen van de lokale begroting. Voor deze burgerbegroting mogen de inwoners elk jaar over 10% van het hele budget van het district beslissen van A tot Z: in 2020 is dit maar liefst 1,4 miljoen euro!

Om de budgetparticipatie in goede banen te leiden voorzien we vier fases, waar on- en offline methodieken telkens een rol spelen.

  1. Vastleggen van thema’s
  2. Toekennen van budget per thema
  3. Voorstellen van projecten
  4. Projecten verkiezen
Ontdek in 80 seconden de burgerbegroting via het filmpje (2018 – 1,1 miljoen euro).

Interactieve & educatieve test

Via een interactieve test creëren we online bewustwording rond budgetparticipatie. Burgers kennen immers niet alleen budget toe, ze leren ook hoeveel iets net kost. Dit zowel voor eenmalige initiatieven (Wat kost een buurt barbecue?) als blijvende investeringen (Wat kost een bankje?).

Projecten indienen en verkiezen

Via ons Bpart participatieplatform stellen burgers projecten voor binnen de gekozen thema’s: deze projecten moeten voldoen aan bepaalde spelregels. Na een kwalitatieve controle van de voorgestelde projecten, kunnen inwoners van het district een project steunen door online en offline hun stem uit te brengen.

On- én offline?

Zeker! Het online platform en live evenementen gaan naadloos in elkaar over. Zo houden we het project bereikbaar voor heel veel burgers, maar creëren we toch de nodige diepgang en context die nodig is wanneer men praat over het lokale budget. Het offline burgerbegrotingfestival wordt typisch door zo’n 1000 inwoners bijgewoond.

Tijdens de editie van 2020 gooide de coronacrisis ook hier roet in het eten. Noodgedwongen dienden we het kiezen van de projecten volledig digitaal te laten plaatsvinden. We maakten er echter een opportuniteit van aan de slag te gaan met online deliberatie. Eind september organiseerden we een online experiment!

Nadien ...

… realiseren burgers hun project. Via verschillende kanalen, zoals een Facebook groep, kan je de vooruitgang en realisaties volgen! Ondertussen zijn wij alvast achter de schermen bezig om de volgende burgerbegroting voor te bereiden …

Wat vond de klant ervan?

“Dankzij de expertise en ondersteuning van Tree company is het online platform van de burgerbegroting van district Antwerpen uitgegroeid tot een virale hit met vele duizenden stemmen die ook onze live evenementen een extra boost heeft gegeven.”

David Michiels

district Antwerpen

Een burgerbegroting in jouw gemeente of stad?

Contacteer ons om vrijblijvend kennis te maken en de mogelijkheden te ontdekken!